Az ombudsman hivatala megkezdte a szükséges személyi és technikai feltételek kialakítását.

A törvény értelmében 2014. január 1-jétől szóban vagy írásban, bárki fordulhat panasszal, illetve közérdekű bejelentéssel az állami vagy a helyi önkormányzati szervhez. A törvény célját a jogalkotó elsődlegesen az állami szervek működésébe vetett közbizalom növelésében, az állami működés jobbá tételében, a korrupció elleni hatékonyabb fellépésben jelölte meg. A törvény a bejelentő védelmében meghatározza, hogy a panaszos vagy a bejelentő személyes adatai csak az eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szervnek adhatók át, amennyiben a szerv a törvény alapján jogosult az adatok kezelésére – vagy ha az adatok továbbításához a panaszos vagy közérdekű bejelentő egyértelműen hozzájárult.

A közérdekű bejelentő emellett azt is kérheti, hogy személyes adatai kizárólag az alapvető jogok biztosa és hivatala számára legyenek hozzáférhetőek. Ebben az esetben a bejelentő az alapvető jogok biztosának – a most még fejlesztés alatt álló elkülönített elektronikus rendszerén - tehet majd közérdekű bejelentést, amelyet a hivatal anonimizál (úgy dolgozza fel, hogy a bejelentés ne tartalmazzon a közérdekű bejelentő azonosítását lehetővé tevő adatot) és a közérdekű bejelentést ebben az anonimizált formában továbbítja az ügyben eljáró hatósághoz. Az ombudsman mindemellett – a hatáskörét szabályozó törvény keretei között – közvetlenül is vizsgálhatja a közérdekű bejelentések kezelésének gyakorlatát.

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala megkezdte a felkészülést a panaszokról és közérdekű bejelentésekről szóló törvényben foglalt új feladata végrehajtására. Az ombudsman a rendszer működéséről, igénybe vételének módjáról a törvény hatályba lépését megelőzően ad részletes tájékoztatást, amelyet megjelentet a hivatal honlapján is.